måndag 15 juni 2026

Jesus är i denna ljuva sommartid

 En härlig cykeltur i denna ljuva sommartid! När jag ser mig omkring slås jag av häpnad. Samma känsla av förundran och tacksamhet varje år vid den här tiden på året fyller mitt hjärta med vördnad och kärlek till dig, Gud. I takt med tramptagen börjar sången ”I denna ljuva sommartid” stiga upp ur mitt hjärta likt en hymn. Och jag måste få sjunga ”… gå ut, min själ, och gläd dig vid den store Gudens gåvor”. Jag stannar till vid en hage. Inne i hagen kommer fåren springandes mot mig, de bräker högt. Jag hälsar dem vänligt och tankarna för mig till Jesus, Den gode herden. Allt underbart som rör vid mina ögon denna ljuva sommartid är skapat genom honom (Joh. 1:3). En ton besöker stillsamt mitt hjärta och jag sjunger med en längtan i min röst: ”Gud, låt mig bära frukt i år, den frukt som dig behagar”.

Tack Gud för allt gott du skapat redan innan vi fanns till. Redan innan du formade Adam av stoft från jorden. Redan innan du blåste livsande i honom (1 Mos. 2:7). Redan innan du skickligt modellerade Eva från en del av Adams sida (1 Mos. 2:22). Redan innan du sammanvävde oss i moderlivet (Ps. 139:13). Redan innan vi fanns till, skapade du Gud allting, så skönt i sin tid (Pred. 3:11). Och du tänkte på oss medan du förberedde allt detta. Hela skapelsen är utandad av dig (Ps. 33:6) till välsignelse för oss (1 Mos. 1:26-28). Tack Gud! Redan innan vi fanns lät du alla slags träd, ljuvliga att se på och goda att äta av, växa upp ur marken (1 Mos. 2:9) för att vi sedan skulle få njuta av dem. Allting du fullbordade i Skapelsen Herre, var mycket gott (1 Mos. 1:31). Du skapade allt i kärlek för att vi skulle få njuta av det i gemenskap med dig och göra det goda i Jesus Kristus som du planerat för var och en av oss (Ef. 2:10).

Liksom en mor och en far i kärlek och förväntan förbereder för sitt lilla barns ankomst, förberedde du hela Skapelsen innan du skapade oss människor till din avbild (1 Mos. 1:26). Och du, vår käre himmelske Fader, såg på allting som du skapat och det var mycket gott (1 Mos. 1:31). ”Se, hur i prydning jorden står, se, hur för dig och mig hon får så underbara håvor” sjunger mitt hjärta tacksamt till dig, min Gud, som skapat allting så underbart för oss! Mina tankar för mig till Edens lustgård där Adam och Eva vandrade tillsammans med dig i kvällsbrisen. Så underbart att få gå bredvid dig Herre och få ”vara som en vattenrik trädgård och likna en källa vars vatten aldrig sinar (Jes. 58:11). Herre, ”behåll mig till ditt paradis, och låt mig på de trognas vis i dina gårdar grönska. Låt mig få tjäna dig allen, i trohet sann, i kärlek ren, så vill jag mer ej önska”.


Illustration "Sommarfönster" © Idah Fridh

Fåren bräker högt och kallar på min uppmärksamhet! Jag skrattar till och inser att mina tankar varit långt borta men ändå så nära. Att leva nära ditt hjärta Herre är inte särskilt svårt en dag som denna när mina ögon får njuta en stund av det mästerverk som du i kärlek skapat för oss människor. Jag böjer mig ner och klappar försiktigt ett får och jag ryser av välbehag när jag inser att det är precis så Jesus, Den gode herden, vill röra vid människors hjärtan: varsamt, kärleksfullt, ömsint och med glädje (Luk. 15:4–7). Jag ler mot fåret som tycks njuta av beröringen och jag tackar dig, Gud, för att du bor i oss människor, vår hjälte som frälser oss och gläder sig över oss med lust. Herre, du som tiger stilla i din kärlek till oss och som fröjdas över oss med jubel (Sef. 3:17)!

Fåren verkar nöjda med vårt möte och springer bort mot ett ståtligt träd som står mitt i hagen, där finner de skugga och en stunds vila när solen står som högst. Jag tittar förundrat på dem. De är så oberörda av allting som händer i världen. Ja, de är får men Jesus är vår gode Herde och vi människor liknas vid hans får (Joh. 10:14). Liksom herden tar hand om sin flock, innebär bilden att Gud vakar över, skyddar och leder oss på rätta vägar för sitt namns skull. När vi låter Jesus vara Herden i våra liv så ska inget fattas oss. Det är det löfte Gud gett oss i Psaltaren 23!

Herre, ”liksom ett träd i sol och regn så låt min själ i Andens hägn få växa alla dagar den sommar som av nåd jag får”. Jesus, låt mig denna sommar få vara en gren i ditt träd! Och ”låt mig bära frukt i år, den frukt som dig behagar.”

 

Vid pennan

Malin Hedström (som vill bära frukt i Herrens träd)

 



















Sommartips!

🌸 Slå gärna upp Bibelställena och läs dem i sitt sammanhang. 

🌸 Sjung och spela psalm 200, I denna ljuva sommartid, det blir en härlig lovsång som stiger upp till vår himmelske Fader som härligt offer till honom. 

🌸 Lyssna till när Sven Hedström spelar sitt helt nya musikstycke "Sommartid" som är inspirerat av detta inlägg.





tisdag 24 mars 2026

Se, jag har ställt en dörr öppen för dig...

När jag var en liten flicka älskade jag att gå med min mamma till barngruppen Filadelfia. Jag visste inte varför det hette Filadelfia. Mamma brukade ibland kalla mig för Fia-Lotta och jag tyckte på något vis att dessa två namn passade väldigt bra ihop! Jag skuttade där på trottoaren tillsammans med mamma på väg till Filadelfia och kände mig bubblande glad! I Uppenbarelsebokens brev till församlingen i (just) Filadelfia (3:7–8) säger Jesus: ”Se, jag har ställt en dörr öppen för dig som ingen kan stänga […]” men det visste jag inte då, när jag var liten. Men jag visste vem Jesus var, det hade mamma berättat för mig. Mamma spelade ofta musik med Curt & Roland och vi som är lite till åren nu vet nog alla vilka de är. Sånger som ”Jag önskar att se Jesus först av allt” och ”Gyllne morgon” var sångtexter som med värme omhuldade mitt lilla flickhjärta. När vi kom fram till Filadelfia fick jag byta skor och jag ville alltid ta på mig mina finskor. Mina sammetslena vinröda skor som knäpptes med en röd vacker rem över foten. Å, jag kände mig som den finaste flickan i hela världen. Mamma sydde ofta klänningar till mig, alltefter mina egna önskemål. Vackra klänningar i härliga rosa färger som jag ville ha på mig när vi skulle gå till Filadelfia.

Väl där inne i Filadelfias lokal sjöng vi sånger om Jesus, hörde bibeltexter om Jesus och vi pysslade Jesuspyssel. Jag älskar verkligen den här tiden i mitt liv och minnena rör som en kärleksfull lätt fjäder vid mitt hjärta än idag när jag minns mitt barndoms Filadelfia. ”Se, jag har ställt en dörr öppen för dig som ingen kan stänga”, säger Jesus och än idag har ingen stängt den dörren. När jag läser vidare i Uppenbarelsebokens brev till församlingen i Filadelfia säger Jesus: ”[…] för din kraft är liten och du har hållit fast vid mitt ord och inte förnekat mitt namn.” Jamen, det är ju därför dörren fortfarande är öppen! ”Vad? Varför då?” undrade någon. Jo, därför att jag har hållit fast vid Guds ord. Guds ord som är Bibeln. Och jag har inte förnekat hans namn. ”Vems namn?” Jesus namn förstås!

Redan som liten kunde jag höra Guds röst. Han talade så kärleksfullt till mig. Jag älskade att prata med Gud på mitt rum där jag satt och läste i min barnbibel. Jag förstod inte allt jag läste men orden rörde så djupt vid mitt hjärta, det var som om det var en liten låga som tändes i mitt inre. En låga som växte sig större allt eftersom åren gick. Nu har jag passerat 50 och den lilla lågan har blivit som en flammande eld i mitt hjärta. Det är som om den elden ger bränsle till hela mitt liv. Och jag kan fortfarande höra Guds kärleksfulla röst tala till mig. Mitt hjärta är idag så fyllt av kärlek till Jesus, han som öppnade en dörr för mig som ingen kunde stänga. Jag behövde bara säga JA till Jesus och gå in genom den dörr han öppnat för mig.

Detta erbjudande gäller också dig! Säg JA till Jesus och låt han få tända ditt hjärtas låga. Gå in genom den dörr som han har öppnat för dig. Det är bara han som är den gode Herden (Joh.10:11) och det är bara Jesus som kan ge dig evigt liv (Joh.11:25) eftersom han är vägen, sanningen och livet (Joh.14:6). Jesus längtar efter dig! Han längtar efter att få en relation med dig (Joh.15:15). Han kan faktiskt förvandla ditt liv och det finns inget han inte kan göra för att hjälpa dig (Matt.19:26). Jag var sex år gammal när jag satt på mitt rum och viskade till Gud: ”Jag vill följa dig”. Vägen har inte varit helt enkel alla gånger och alldeles för många gånger har jag gått bort från Gud och valt min egen väg. Men lika många gånger har jag kommit tillbaka till Gud och lika många gånger har han helat och upprättat mig (Jer.30:17). Att gå Jesus väg är alltså inte alltid den lättaste vägen, men det är helt klart den mest välsignade vägen att gå (Ps.37:5–6). Han har också lovat att gå med oss (5 Mos.31:8).

Så, säg JA till Jesus, gå in genom den dörr som han har öppnat för dig! Där Jesus öppnar dörren, där finns den väg du ska gå. Där finner du sanningen (Joh.16:13). Och framför allt, där finns en evighet med Jesus som är så fylld av kärlek att han dog för dig på korset. Så mycket älskar Jesus dig! Och det enda du behöver göra är att säga JA.

Vid pennan

Malin Hedström (som gick in genom den dörr som Jesus öppnat)



Här kan du lyssna på sången ”Jag önskar att se Jesus först av allt” med Curt & Roland (du länkas till Youtube)

https://www.youtube.com/watch?v=6G6usweGVyI&list=OLAK5uy_m7Buje3LnqNWCZHJutYYey1LUkFGU0MOo&index=7

 

Jesus är i denna ljuva sommartid

  En härlig cykeltur i denna ljuva sommartid! När jag ser mig omkring slås jag av häpnad. Samma känsla av förundran och tacksamhet varje år ...