onsdag 3 mars 2021

Undervisning av Birgitta Petersson Pastor MÖTET Förslöv

GUDS GODHET LYSER IGENOM

1 Mos1:31- 2:1-2

Gud såg på allt som han hade gjort, och se, det var mycket gott. Och det blev afton och det blev morgon. Det var den sjätte dagen. Så fullbordades himlen och jorden med hela sin härskara. På sjunde dagen hade Gud fullbordat sitt skapelseverk. Han vilade på sjunde dagen från hela det verk som han hade gjort.

Jag älskar att titta på stjärnorna, det är så stort, förunderligt och så vackert.Tänker på allt vackert i Guds skapelse, som är fylld av så mycket underbart, som Gud har gjort för oss, att vårda och njuta av. Bara att se det vackra vinterlandskapet, våren när det knoppas, en underbar sommardag med alla dofter och höstens färgprakt. Havet som glittrar och fåglar som kvittrar. Idag när jag sitter och skriver är himlen blå med vita moln.Vilken skapelse Gud har givit oss människor att leva i. En dag när jag körde hemifrån satt en domherre mitt på vägen och var så fin där i snön, blev bara så glad när jag såg den.

NATUREN PÅMINNER MIG OM GUDS GODHET. Att vandra runt eller bara vara i detta underbara gör att man blir fylld av förundran och kan brista ut i lovsång. O STORE GUD när jag din värld beskådar, som du har skapat med ditt allmaktsord. Kan inte se mig mätt, vilken skönhet.

Vi är ju också skapade av Gud för att leva i hans skapelse med honom och varandra. GUD HAR GIVIT OSS ALLT GOTT och han tänker på oss människor. 

Psaltaren kap 8

För sångmästaren,enligt gittit, En psalm av David.

Herre vår Herre, hur härligt är inte ditt namn över hela jorden, du som har satt ditt majestät på himlen. Av barns och spädbarns mun har du upprättat en makt för dina ovänners skull till att förgöra fiende och hämnare. När jag ser din himmel, dina fingrars verk, månen och stjärnorna som du har skapat, vad är då en människa eftersom du tänker på henne, en människoson eftersom du tar dig an honom? En liten tid lät du honom vara ringare än Gud, med ära och härlighet krönte du honom. Du satte honom till Herre över dina händers verk, allt har du lagt under hans fötter. Får och oxar, liksom vildmarkens djur, himlens fåglar och havets fiskar, allt som rör sig i haven. Herre, vår Herre, hur härligt är inte ditt namn över hela jorden!

Mitt i allt det vackra och sköna, så händer sådant som förstör. Vi kan se ondskans verkningar efter syndafallet. Guds skapelse förstörs och människor lider.

Alla människor får gå igenom olika svårigheter i sina liv. En del värre än andra.Vi hör om Naturkatastrofer, krig, svält, förföljelse, förtvivlan, ångest, förskräckelse och gråt. Corona. Inte helt lätt att vara människa mitt i allt lidande. Då när tvivlen kommer, behöver vi all hjälp och bli burna när vi inte orkar ta oss igenom själv. Därför behöver vi påminna oss om att GUD har inte övergivit oss och inte lämnat oss. Han är densamme GUD ÄR ALLTID GOD och han förändras inte. När det känns som allra mörkast, så finns ändå Guds ljus där för den som söker hjälp hos honom. Han är den ende som kan hjälpa oss.

Jakob 1:17-18

Allt det goda vi får varje fullkomlig gåva är från ovan och kommer ner från ljusens Fader, hos vilken ingen förändring sker och ingen växling mellan ljus och mörker. I kraft av sin vilja födde han oss på nytt genom sanningens ord, för att vi skulle vara en förstlingsfrukt bland dem som han har skapat.

Ibland är det så svårt att vara människa att det skymmer sikten för Gud. Ändå finns den där Guds kärlek och omsorg, som är med oss i alla livets situationer. Han älskar alla människor och vill vara nära dem som vänder sig till honom.

En trofast, barmhärtig och nådefull Gud, som aldrig överger oss, utan bär oss igenom det som vill förstöra och förgöra i våra liv. Det finns så mycket som förstör livet för människor. Gud vill i sin godhet hjälpa oss att se att det goda kommer från honom.

Gud visar sin godhet på så många olika sätt. Han visar sin omsorg om oss genom att sända människor med en hjälpande hand. Sänder någon att samtala med, mitt i lidandet. Gud är all trösts Gud och ger oss värme och tröst på det sätt som han vet att vi behöver. Guds ord som styrker och uppbygger. Bönen som bär. I Jesus Kristus finns den frid som varje människa behöver alltid. Han är den som ger ro i själen.

Har träffat personer som är kristna och går eller har gått igenom mycket svåra, jobbiga lidande, som de berättar om. Mitt i detta har jag ändå upplevt en ton från himlen hos dessa människor, där det finns en glädje som sipprar fram. Hur är detta möjligt. Det är Guds kärlek och närvaro som lyser igenom mitt i lidandet, så att den också drabbar mig som lyssnar. Kan gråta när jag tänker på dem och vad de har gått igenom. Förundras också över hur Gud bara är där så nära och så påtagligt. Vilka kontraster i livet, men Gud finns med oss i allt. Vilken trygghet att veta att han aldrig överger oss. GUD ÄR GOD.

Även människor som inte tror på Gud vänder sig ibland till honom och vill ta emot förbön eller ropar till Gud i sin förtvivlan. Gud älskar alla människor och vill finnas där för alla som vänder sig till honom. Gud längtar efter att människor inte ska glömma honom så fort det blir bättre utan bli kvar och ta emot honom i sina liv. Ta emot tron på Jesus Kristus, som dött för alla människors synder på Korset och uppstått ifrån de döda. I Jesus Kristus får var och en som tar emot honom evigt liv.

Ps 86:5

Du Herre, är god och vill förlåta, du är stor i nåd mot alla som ropar till dig.

I hans nåd har vi liv, evigt liv. Det osynliga livet i Herren genom den helige Ande som påverkar allt inom oss och ut i det synliga i den värld vi lever i, här, nu och framåt. Önskar att många fler skulle upptäcka hur GOD GUD ÄR. Hela skapelsen vittnar om honom. Bibeln, Guds ord vittnar om honom. De som tror på honom vittnar om honom. Låt oss aldrig sluta förundras över GUDS GODHET när vi får vara i hans kärlek och närhet. Vi får dela glädje, sorg och njuta av hans skapelse och varandra. Guds ljus lyser igenom människor även i de svåraste stunder. GUD ÄR GOD

Ps 118:1

Tacka Herren, ty han är god, ty hans nåd varar i evighet

AMEN


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om himlen

Jag har gjort en inspelning med frågor om Himlen, samma tema som jag predikade över i Fyren på Allhelgonadagen. Om du missade den eller vill...