torsdag 9 november 2023

LÄNGTAN EFTER HERREN

undervisning av Birgitta Petersson, Pastor i Mötet i Förslöv 

Psaltaren 42:2-3 Som hjorten trängtar efter vattenbäckar, så trängtar min själ efter dig o Gud. Min själ törstar efter Gud, efter den levande Guden. När får jag komma och träda fram inför Guds ansikte. En djup inre längtan, som bara den levande Guden kan möta och mätta. I den stressade tid vi lever i är det kanske inte alltid så lätt att få till en liten stund med Jesus. Det är så mycket som drar och sliter i oss människor. Jesus är ändå alltid närvarande i våra liv när vi har tagit emot honom, så han finns där alltid även när vi inte är lika medvetna om det. Det är ju inte bara vi som längtar. Herren längtar också efter egentid med oss. Om vi tar en liten stund i bön och lovprisning, så kan det vara så att det inte alltid är så lätt att stilla sig, utan tankarna drar iväg på allt möjligt. Ibland kan vi behöva någon annan som ber för oss, även om vi ber själva också. Stundom är det väldigt tufft, därför glad att vi har BÖN PÅGÅR, där man kan skicka in sina böneämne. Vi finns där för varandra. Ibland ber jag i telefonen också om någon ringer och ber om förbön. Vill nämna om en sådan gång. En person som bor långt ifrån ringde, vi samtalade lite och personen bad om förbön. Jag ber i telefonen och blir i bönen uppmärksammad på ett bibelord. Letade fram det och sammanhanget i bibeln. Läste det och blev medveten om att Herren var med där i förbönen. Ibland kan det bli så påtagligt. En liten stund med Jesus tillsammans med någon annan. Efter det tar jag en egen stund med Jesus. Det som hände i telefonen fyller mig redan med tacksamhet. Guds närvaro som vi får vara i mitt i Samtalet, bönen, bibelordet till personen som också uppfyller mig. Sätter mig och ber och mitt under bönen, så börjar hjärtats gensvar på Guds kärlek fylla mig. En kärlek som går bortom orden. En kärlek till honom, den han är uppfyller hjärtat. Det strömmar från honom som är mitt hjärtas lovsång, Jesus Kristus vår Herre och Gud, som har gjort allt för att vi skall kunna vara så nära. I hans underbara ljuvliga närvaro blir allt annat mindre. Sätter på en lovsång och bara är där i kärleken, friden och glädjen. Vill ha mer. Längtan växer. Inte alltid man är så medveten om Herrens närvaro, men som jag redan skrivit så är han alltid närvarande hos oss när vi tagit emot honom i våra liv. Även när vi inte är lika medvetna om det finns han där, inte känslan  som är avgörande för om han är närvarande eller inte, för han bara finns där alltid. Vi får be och lyssna till hans ord Tänker på Maria som satt vid Jesu fötter och lyssnade, hon hade valt den bästa platsen, nära Jesus. Hon satt där medan Marta passade upp. Hon lyssnade till hans ord. När nu Maria tagit sig tid, så skulle inte den stunden tagas ifrån henne, bara för att Marta  höll på med annat.Vi kan bli stressade av att vi måste göra, göra och göra. Helst om vi börjar jämföra och titta på andra i vår närhet. Maria satte sig ner och Jesus vill att hon skall sitta där, bara vara i hans närvara och lyssna, trots att Marta förebrår Maria inför Jesus. Lukas 10:41-42 Herren svarade henne:" Marta, Marta, du gör dig bekymmer och oroar dig för så mycket. Men bara ett är nödvändigt. Maria har valt den goda delen, och den skall inte tas ifrån henne. Visst känner vi igen oss både i Marta och Maria och vi behöver alla Jesus. Bönen och lyssnandet till Guds ord, är att ha en relation med Herren, det är inte en plikt. Det finns så mycket att skriva om bön. Tala om våra önskningar, vaka och be, uthållig bön, bön och fasta m.m. Valde att skriva om att bara vara i Herrens närvaro och uppfyllas av hans kärlek.Tänker på den person som skrivit sången, en liten stund med Jesus och så mycket den fått betyda för så många människor. Den finns i psalmboken.En liten stund med Jesus ett himmelskt möte mitt i allt kaos och lidande i denna värld. Jesus har också lärt oss att be Herrens bön, Fader vår och den står i Matt 6:9-15 

Önskar er alla Guds rika välsignelse

Birgitta Petersson  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om himlen

Jag har gjort en inspelning med frågor om Himlen, samma tema som jag predikade över i Fyren på Allhelgonadagen. Om du missade den eller vill...